utorok 20. marca 2018

Na prehliadke v Mažarnej jaskyni

Plán na stredu poobede bol úplne iný ale rád sa nechám vždy zlákať na niečo nové, a tak namiesto pravidelných stredajších Martiniek vyrážame po práci veľká partia 9 kusov smer Mažarná jaskyňa pod Tlstou. Najprv bol plán vybehnúť aj na Tlstu, ale ťažko sa trhá od partie a zostávam teda s nimi. Aj tak počasie neprialo a každú chvíľu bol dážď na spadnutie, všade mokro a s pribúdajúcou výškou aj pribúdajúca hmla.

Jazierko v najhlbších útrobách jaskyne

Vystupujeme tam pokiaľ nám je dovolené a ideme ďalej napešo. Prejdeme bez mihnutia oka okolo odbočky na Blatnický hrad a my neskôr z Gaderskej doliny odbočíme doprava. Po nedávnych mrazoch a snehu už ani stopa a skôr sa cítim po prechádzke lístim ako na jeseň ako na neskorú zimu.

Stúpanie ku jaskyni

Chodník ide spočiatku veľmi mierne čo sa ale razom mení a stúpame prudko skalnými policami z vápenca hore. Veľmi krásny chodník. Je na čo pozerať na každý smer. Skalné útvary sú samé o sebe magické ale dnešná hmla pri končiacom dennom svetle tomu pridáva veľkú tajomnosť. Od odbočky z doliny píšu tuším hodinku cesty ku jaskyni ale my sme to zvládli za necelú polhodinku. Určite sa niet čoho obávať.

Tajomno v hmle

Vstup do jaskyne, posledný ľad Mohykán

Pred týždňom sa známy fotili hneď vo vstupe s krásnymi cencúľmi vyrastajúcimi zo zeme ale po tých už po výraznom oteplení zľahla zem a nám zostala už iba výzdoba vápencová. Premeškali sme správnu chvíľu. Ale podarilo sa nám zahliadnuť netopiere, ktoré tu zrejme žijú celoročne a tu si prichádzajú na zimu oddýchnuť. Aj keď my ľudia im moc toho oddychu teda nedáme.

Zvyšky ľadovcovej výzdoby

A takto sme sa túlali útrobami jaskyne. Na dĺžku ma tuším niečo okolo 130 metrov ale zo 15 minút sa tam dá stráviť. V zadných častiach kde sa už treba aj poriadne pričupnúť sa nachádza krásne vápencové jazierko. Ešte sa čudujem, že ho niekto nevyrezal a nezobral domov. Každopádne nečakal som, že v tejto jaskyni bude až toľko vápencových útvarov. Aj keď bolo už vidno, že otvorenosť tejto jaskyni neprospieva keď dosť veľa kvapľov z vápenca už bolo poodlamovaných. Zrejme aj niekomu ruky treba poodlamovať.

Vápencová výzdoba

Musíme všetko prekutať :)

Ako deti sme okolo tejto jaskyne prechádzali s rodičmi ale do jaskyne sme moc nezašli. Neboli čelovky ani baterky. A tak keď sa náhodou vyberiete teda na výlet okolo, či už na Tlstú alebo to spojiť s Muráňom, Ostrou alebo niečim iným, určite berte aj svetlo!!!

Aj netopiere boli doma

Po skončení výletu sme si dali ešte aftérku v ranči v Žabokrekoch keďže sme z Martina a mali sme to po ceste ale nie je určite zle sa zastaviť sa aj priamo v chatkovej oblasti v doline (ak nie sú práve zavretí). Po ceste sme sa dozvedeli aj takú vec, že kedysi tu boli rybníky a priamo na začiatku doliny sa dali kúpiť grilované ryby. Ale to už je asi ďaleká minulosť a poznajú to ozaj iba pamätníci. Nuž časy sa menia.

Na aftérke

Bol to krásny výlet, ktorý zvládnu aj menej zdatní a za tých pár minút šľapania sa dá vidieť mnoho :)