piatok 20. januára 2017

RIP Salomon spikecross 3

Salomony Spikecrossy nie sú iba tak bežné topánky. Sú výnimočné a v celku jedinečné. A teda vravím si, že ich vyskúšam. Treba skúsiť aj trošku exotiky. O čo ide? Spikecrossy sú zimná bežecká obuv s hrotmi. Keď začne to pľuhavé zimné počasie má zabezpečiť, aby ste pri vytáčaní zákrut neskončili pod autom.

Napozeral som si asi milión tristo videí lebo som nerozumel ako to môže fungovať. Môže sa v tom dobre behať? Obstarávacia cena nie je najnižšia a tak som dlho váhal. Ale v jednej, pre mňa slabej nákupno-bežeckej chvíľke som neodolal. Dokonca ani zľavy som nečakal. Prvé začiatky boli o škriabaní najprv dlažby u nás doma a o čudnom pocite, ktorý sa po výjdení na chodník pred dom ešte viac prehĺbil.


Po snehu a ľade v kotline ani chýru ani slýchu a dokým som sa dostal do nejakej normálnej výšky na sneh, škrípal som po meste ako niekto, kto sa práve pomiatol a nejakými prístrojčekmi na podrážke si lieči komplexy. Cítil som sa dosť trápne. Ale keď som zašiel na sneh, hneď boli moje parťáčky topánky ako doma.

Nemôžem ale povedať, že predčili moje očakávania. Mal som veľké oči a myslel som si, že na Martinky už budú behávať aj samé bezo mňa. Po skúške zimnej feraty musím ale trošku prehodnotiť to čo som očakával. Na hladkom ľade to teda mačky nenahradí. Po ľadových jazykoch som robil škrabance ako mačka, ktorú sťahujú z nejakého bezpečného miestečka na konáriku. Predsa len hroty/spike-y sú veľmi nízke a hlavne nie ani tak ostré a po prejdení pár kilometroch po betóne a asfalte sú priam tupé.


V drsnom ľade, napríklad po zamrznutí odmäku a pod. je to ale kvalitka. Môžete lietať ako šialený. Čo mňa ale prekvapilo bola životnosť sieťky. Nakoniec sme spolu vypučili 2700 kilometrov (a to stále ešte slúžia a mienim ešte čo to s nimi zažiť, aspoň do tritisícky) Sieťka sa síce začala už trošku na boku trhať ale keď to teraz spätne porovnávam s letnými topánkami vydržala minimálne 2x toľko. V zime mi na nich začínalo vadiť to, že som si už voľné priestranstvo topánky vypĺňal dierami sňahom a hlavne začali dosť premokať. Je pravda ale, že po tomto bežeckom roku niečo také ako mokrá noha pri behu už neriešim. Dokým ma kôl zo spodku podrážky nederie tak je všetko v najlepšom poriadku.

Pred dvomi rokmi v zime som mal dopriate pracovať na Martinkách a skoro každý deň som chodil hore dolu 25 km a 1000 m+/- pešo. Jáááj, to boli časy, keď na to spomínam. To bola kondička. No a spikecrossy boli vtedy mojím nerozlúčnym priateľom a parťákom. Ešte ako teraz si pamätám neskutočné rýchle nočné zbehy z Ponorky. Topánky ako stvorené do zimy a snehu. Neoplývajú goretexom ale membránou climashield, ktorá podľa mňa úplne postačuje. V suchej zime (myslím zimu so snehom a teplotu pod nulou) som mal nohy vždy suché od začiatku po koniec a topánka v celku dýchala. Dokonca by som povedal, že na bežeckú topánku je úžasne teplá a nie je Vám v nej hneď zima ako v bežnej bežeckej obuvi.


Problém nastane, keď sa ju snažíte použiť v teplom počasí. Ale povedzme si, kto by ju nosil cez leto? Keď už mala čo to odbehané a vedel som, že o rok na zimu to už aj tak nebude, začal som ju nosiť aj na poľné behy. Podrážka samozrejme má s hrotmi úžasnú trakciu, ale je v nej nenormálne teplo a noha sa potí. To bol za nápad si ju zobrať na moju prvú stovku, na Lazovku. Asfalty a teplo sa podpísalo za najhoršie otlaky celej večnosti mojej existencie. Nikdy viac.

Asi ste sa už mohli viacerí presvedčiť, že Salomony speedcrossy a ich výdrž podrážky je ohromujúco biedna. Stačí prejsť pár metrov tvrdého terénu ako asfalt či skala a po chvíli už skúšate beh na boso. To sa nedá povedať o spikecrossoch, ktoré sú tiež na báze vzoru mesiačikov zo speedcrossov a možno aj materiál podrážky je rovnaký ale vďaka 9tim spike-om je podrážka nad povrchom, ako keby v ľufte a vydrží oveľa dlhšie. Postupne mi zopár spike-ov povypadávalo (veď aj nám ľudom vypadajú zuby na starobu), ale jedine kde sa podrážka vydrala boli miesta kde žiadny spike nebol. Tam som podrážku vybrúsil na totálnu rovinu, hebkú ako detská prdelka. 


Zosumarizoval by som to tak, že si neviem predstaviť zimu bez spike-ov. Už teraz sa teším kedy si ich opäť obujem a znovu okúsim čo dokážu. Určite po hrdinskej smrti tohto modelu pôjdem do ďalšieho. Asi opäť Salomonov. Aj keď so spike-mi už v dnešnej dobe robí aspoň jeden model skoro každá bežecká značka. Super je, že je v nich teplo a hlavne sa v nich človek cíti oveľa bezpečnejšie. Len si zvyknúť na škriabanie asfaltu, alebo obúvať až keď sňahu pol metra napadne :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára